Trwa okres żniw, więc na polach pojawia się coraz więcej maszyn rolniczych i kombajnów. Bardzo ważne w eksploatacji takich pojazdów jest często marginalizowane dobre ogumienie. O jego doborze, jakości i trwałości decyduje wiele istotnych czynników.
W ciągu roku kombajny pracują bardzo krótko, ale za to bardzo intensywnie. Tym samym, rzadko słyszy się o zużyciu bieżnika, ponieważ to występuje po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach. Z reguły konstrukcja opony „nie dożywa” tego okresu. Jeśli opona jest mocno zużyta, a ma to miejsce w przypadku karygodnych zaniedbań, istnieje co prawda ryzyko jej wystrzału, ale są to zdarzenia sporadyczne. Na kondycję opon dobrze wpływa przestawianie kombajnu podczas przestoju w okresie między żniwami, aby ciężar maszyny nie naciskał na oponę w jednym punkcie.
Rynek ogumienia rolniczego, w tym do kombajnów, zmienia się bardzo dynamicznie, zwłaszcza w kwestii nowych rozmiarów opon. Stale pojawiają się również nowi producenci. Przez to asortyment i rozpiętość cenowa takiego ogumienia jest bardzo duża. Ceny najmniejszych opon oscylują w granicach 2000 zł, a największych, tzw. „dzięwięćsetek” markowych producentów, sięgają nawet 30 000 zł. W Polsce zdecydowana większość kombajnów porusza się na oponach o rozmiarze 23.1–26 lub 18.4-30 wyprodukowanych jeszcze przez nasz rodzimy Stomil Olsztyn. W związku z uwolnieniem rynku handlowego i otwarciem Polski na świat coraz większą popularność zyskują opony izraelskich, tureckich czy indyjskich producentów.
Jeśli używamy opon do kombajnu od dłuższego czasu, warto uważnie przyjrzeć się, czy nie mają widocznych objawów zużycia.
Najprościej stan opony ocenić wizualnie, sprawdzając, czy nie ma na niej pęknięć osnowy lub zmian w kształcie karkasu. Na gruntach wiejskich i polach opona zużywa się inaczej niż na drodze asfaltowej, co powoduje osłabienia i zmiany w konstrukcji. Ich objawami są m.in. pęknięcia na boku opony, u podstawy klocka czy przy rancie, czyli miejscu, w którym opona styka się z felgą. Widząc je na ogumieniu, którego używamy, nie zwlekajmy, ponieważ ich zaniedbanie może przynieść naprawdę spore koszty.
Wybierając opony do naszego pojazdu, pamiętajmy, że ich konstrukcja powinna być jak najmocniejsza, 14-, 16- czy 18-płócienna, a także posiadać dodatkowe wzmocnienia w miejscach najbardziej narażonych na uszkodzenia. Jednocześnie, taka opona powinna być w miarę elastyczna. To zapewnia jej trwałość podczas jazdy po wiejskich drogach i miękkim, polnym gruncie.
Oczywiście, cena idzie w parze z jakością. Jeśli opony mają nam służyć na dłużej, nie warto oszczędzać. Zwłaszcza, że wiąże się to również z naszym bezpieczeństwem podczas prac polowych
źródło: supertydzien.pl